Ką reikia žinoti teikiant važtaraščius

14.11.16

Dienraštis „Verslo žinios” kartu su advokatų kontora „Glimstedt”, advokatė Jolita Čėsnė, išnagrinėjo nuo š.m. spalio 1 d. pradėjusią veikti naujos išmaniosios mokesčių administravimo sistemos elektroninių važtaraščių posistemę (i.VAZ), pagal kurią mokesčių mokėtojai važtaraščių duomenis mokesčių administratoriui turi pateikti realiuoju laiku.

Taigi, mokesčių mokėtojams reikia įvertinti, ar jų vykdoma veikla atitinka visas sąlygas, kurioms esant privalu teikti važtaraščių duomenis i.VAZ. Privalomai važtaraščių duomenys mokesčių administratoriui teikiami, jei: kroviniai pakraunami ir gabenami kelių transporto priemonėmis tik Lietuvos Respublikos teritorijoje; krovinio siuntėjas ir gavėjas yra ekonominę veiklą vykdantis fizinis arba juridinis asmuo; yra sukurti krovinio vežimo komerciniai santykiai tarp siuntėjo ir/ar gavėjo, ir/ar vežėjo, ir/ar vežimo organizatoriaus, ir/ar kito jų įgalioto asmens.

Taigi, važtaraščių ir kitų krovinių gabenimo dokumentų, jeigu šie teisės aktų nustatyta tvarka turi būti išrašyti, duomenis mokesčių administratoriui privalo teikti mokesčių mokėtojai, kurie siunčia, veža ir gauna krovinius Lietuvos Respublikoje kelių transportu. Tais atvejais, kai krovinys pakraunamas LR teritorijoje ir gabenamas į ES ar kitą trečiąją šalį, kai krovinys yra importuojamas/įvežamas iš ES, važtaraščio duomenų teikti mokesčių inspekcijai neprivaloma, jeigu yra naudojamas kitas gabenimo dokumentas (pvz., CMR).

Be to, važtaraščių duomenų teikti neprivaloma, jei: važtaraštyje nurodyti duomenys yra akcizais apmokestinamųjų prekių gabenimo dokumente, parengtame Valstybinės mokesčių inspekcijos Akcizų informacinėje sistemoje (toliau – AIS) ir turinčiame AIS suteiktą identifikacinį gabenimo dokumento numerį; savo užaugintą produkciją gabena pats žemės ūkio veiklą vykdantis ar jo įgaliotas asmuo ir ši produkcija vežama iš auginimo vietos(išimtis netaikoma gabenant žemės ūkio produktus iš perdirbimo vietų); krovinio siuntėjas ir gavėjas yra tas pats asmuo; krovinio siuntėjas nėra PVM mokėtojas; krovinio siuntėjas yra PVM mokėtojas, bet jo pajamos per paskutinius 12 mėnesių buvo ne didesnės nei 45 000 Eur; gabenamas krovinys – Lietuvos Respublikos muitinės prižiūrimos prekės.

Važtaraščių duomenys i.VAZ gali būti teikiami tik elektroniniu būdu, pasirinktinai vienu iš šių būdų: važtaraščio duomenis įvedant tiesiogiai į i.VAZ sistemą, nuosavomis kompiuterinėmis apskaitos programomis išrašomų važtaraščių duomenis teikiant rankiniu būdu įkeliant iš anksto suformuotas rinkmenas arba naudojantis žiniatinklio paslauga, skirta i.VAZ duomenų rinkmenai pateikti.

Dėl tinkamiausio važtaraščių duomenų teikimo būdo turi apsispręsti patys mokesčių mokėtojai, įvertinę savo logistikos procesus ir išrašomų važtaraščių kiekį. Svarbu žinoti, kad, pradėjus veikti i.VAZ, mokesčių mokėtojams neatsirado prievolė naudoti elektroninius važtaraščius, t. y. galima naudoti ir popierinės, ir elektroninės formos važtaraščius, tačiau važtaraščių duomenys turi būti teikiami elektroniniu būdu.

Važtaraščio duomenis i.VAZ važtaraščio rengėjas turi pateikti ne anksčiau kaip likus 7 dienoms iki numatytos krovinio išgabenimo dienos ir ne vėliau nei važtaraštyje nurodyti krovinio išgabenimo data ir laikas. Važtaraščių duomenis, skirtingai nei PVM sąskaitas faktūras ar mokesčių deklaracijas, reikės registruoti nuolat, atsižvelgiant į krovinio gabenimo datą, realiuoju laiku – kaskart prieš transporto priemonei pradedant gabenti krovinį.

Jei atsitinka taip, kad važtaraščio duomenys perduoti i.VAZ, tačiau krovinys nebuvo pristatytas važtaraštyje nurodytam gavėjui ir buvo sugrąžintas siuntėjui, perduoti važtaraščio duomenys turi būti patikslinti gabenimo metu, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo važtaraštyje nurodytos krovinio išgabenimo dienos. Taip pat, jei važtaraščio duomenys buvo perduoti i.VAZ, tačiau krovinys nebuvo išgabentas iš siuntėjo nurodytos išsiuntimo vietos, perduoti važtaraščio duomenys turi būti patikslinti ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo važtaraštyje nurodytos krovinio išgabenimo dienos.

Vežėjui prieš pervežant krovinį nereikia įsitikinti, kad važtaraščio duomenys pateikti i.VAZ: už važtaraščio duomenų teisingumą atsako siuntėjas, o už važtaraščio duomenų pateikimą i.VAZ – važtaraščio rengėjas. Siuntėjas atsako už važtaraščio rengėjo pateiktų važtaraščio duomenų teisingumą, kaip tai numatyta Kelių transporto kodekso nustatyta tvarka. Už dokumentų/duomenų pateikimo tvarkos pažeidimus numatyta administracinė atsakomybė ir 150-300 Eur bauda. Valstybinė mokesčių inspekcija informavo, kad už netyčinius vėlavimus nebus baudžiama iki 2017 m. sausio 1 d.

Visą straipsnį galima perskaityti čia: